QQ-4

راهنمای انتخاب سایز مناسب پوشک

انتخاب و خرید پوشک نوزادتان شاید در نگاه اول ساده باشد، اما اگر به درستی و با در نظر گرفتن جثه و سایز کودکتان انتخاب نشود، مطمئناً کودکتان و شما را دچار مشکلاتی خواهد کرد. نشت ادرار و مدفوع، بروز حساسیت و التهاب در ناحیهٔ زیر پوشک و نهایتاً گریه‌ها و احساس بی‌قراری نوزاد می‌تواند از پیامدهای انتخاب نادرست سایز مناسب پوشک نوزاد باشد. با خواندن این مطلب خواهید دانست که برای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه به چه نکاتی باید توجه کنید.

انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد بر چه اساسی است؟

کودکان معمولاً تا رسیدن به سن از پوشک گرفتنشان، هزاران پوشک بچه مصرف می‌کنند، بنابراین جای هیچ شکی نیست که تا پایان این دوره، خودتان یک راهنمای باتجربه در مورد نحوهٔ انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد شوید، اما تا آن زمان بهتر است نکاتی را بدانید تا خاطرتان از هر جهت آسوده باشد.

یکی از اولین چیزهایی که در نحوهٔ انتخاب سایز پوشک بچه نسبت به سن نوزاد اولویت دارد، جثه و وزن نوزاد شماست. مطمئناً بارها با این مسئله مواجه خواهید شد که صرفاً با توجه به سن کودکتان سایز پوشک بچه را انتخاب می‌کنید و بعد هنگام استفاده متوجه می‌شوید که سایز پوشک اصلاً متناسب با جثهٔ کودکتان نیست. بیشتر نوزادان از پوشک سایز یک تا چند ماهگی استفاده می‌کنند و نهایتاً در سایز چهار پوشک بچه یعنی پرمصرف‌ترین سایز پوشک نوزاد می‌مانند.

چیزی که مسلم است، این‌که هیچ راه قطعی‌ای برای پیش‌بینی دقیق سایز پوشک نوزاد قبل از تولدش یا پیش از موعد، برای هیچ سنی وجود ندارد، چرا که نوزادان معمولاً با سرعتی متفاوت رشد می‌کنند. با وجود این، بر اساس آمارهای موجود و تجربیات مادران می‌توان گفت که نوزادان تا سن یک سالگی معمولاً از سایزهای یک تا سه پوشک نوزاد استفاده می‌کنند.

سایز مناسب برای پوشک بچه

نوزادان در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف هستند، بنابراین سایز پوشک‌ها برای هر کودکی متفاوت است. اندازه پوشک بچه به وزن کودک شما بستگی دارد(نه سن یا جنسیت) زیرا وزن دقیق ترین راه برای تعیین تناسب است. بیشتر اوقات، وزن کودک شما به طور دقیق در محدوده اندازه پوشک مورد نظر قرار می گیرد و تناسب خوبی بین سایز کودک و سایز پوشک بچه وجود دارد. اما در برخی موارد، ممکن است لازم باشد بین دو سایز یکی را انتخاب کنید، زیرا محدوده وزن ممکن است همپوشانی نداشته باشد.

معمولا سایز پوشک بچه در هنگام تولد مشخص است، اما پس از آن هنگامی که سایز پوشک را بر اساس وزن کودک خود انتخاب کردید، این چهار مورد را برای اطمینان از تناسب وزن کودک و سایز پوشک امتحان کنید:

  • قسمت کمر پوشک باید درست زیر ناف کودک شما قرار گیرد.
  • دور ران پا نباید هیچ شکافی داشته باشد. پس از بستن پوشک، دو انگشت خود را در قسمت ران داخل پوشک قرار دهید تا شکاف‌های موجود در پا را از بین ببرید. این می‌تواند به جلوگیری از نشتی کمک کند.
  • پس از بستن پوشک، باید بتوانید دو انگشت خود را زیر کمر قرار دهید. این به این معنی است که پوشک به درستی جا گرفته است (نه خیلی راحت و نه خیلی شل).
  • وقتی پوشک بچه را در می‌آورید، نباید هیچ علامت قرمزی روی پوست کودکتان مشاهده کنید.

سایز پوشک بچه

عموما سایز پوشک بچه بر اساس وزن تعیین می شود و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه نوزاد خود را در خانه وزن کنید. شما می توانید از یک ترازو استاندارد استفاده کنید و این مراحل اساسی را برای وزن کردن کودک خود دنبال کنید:

  1. لباس و پوشک بچه خود را درآورید و سپس در حالی که کودک خود را در آغوش گرفته اید، به روی ترازو بروید.
  2. عدد روی ترازو را یادداشت کنید.
  3. سپس بدون کودکتان به روی ترازو بروید و عدد را یادداشت کنید.
  4. عدد دوم را از عدد اول کم کنید تا وزن کودکتان به دست آید.

معمولاً روی بستهٔ انواع پوشک‌های بچه، جدول سایز پوشک بچه بر اساس وزن کودک وجود دارد. این جدول بسیار ساده و به شرح زیر است:

  • سایز یک: مناسب برای وزن ۲ تا ۵ کیلوگرم
  • سایز دو: مناسب برای وزن ۳ تا ۶ کیلوگرم
  • سایز سه: مناسب برای وزن ۴ تا ۹ کیلوگرم
  • سایز چهار: مناسب برای وزن ۷ تا ۱۸ کیلوگرم
  • سایز پنج: مناسب برای وزن ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرم

از کجا بفهمیم چه سایزی مناسب است؟

آیا تا به حال راهنمای سایز روی بسته پوشک را مطالعه کرده‌اید؟ در این صورت سریعاً متوجه شده‌اید که سایز انتخاب کردن چقدر سخت است. شاید پوشک‌های کنونی فرزند شما به میزان بسیار کمی تنگ شده است اما مطمئن نیستید که آیا باید سایز را عوض کنید یا خیر. اگر مطمئن نیستید، نشانه‌های زیر می‌توانند در تصمیم‌گیری برای تعویض سایز پوشک به شما کمک کنند:

۱- نشت مکرر

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های کوچک شدن سایز پوشک، پس دادن از بالا و اطراف پوشک نوزاد به صورت مکرر است. بسیاری از والدین سریع به این نتیجه می‌رسند که مشکل از برند پوشک است. اما حقیقت این است که وقتی سایز پوشک برای کودک بسیار کوچک باشد، دیگر نمی‌تواند ادرار یا مدفوع را در خود نگه دارد و ربطی به برند ندارد. یک سایز بزرگتر استفاده کنید تا ببینید آیا مشکل رفع می‌شود یا خیر.

۲- اطلاعات روی بسته را بخوانید

ممکن است این کار بدیهی به نظر برسد اما اگر کودک شما در حال نزدیک شدن به بالاترین حد در بازه وزنی سایز پوشک است (یعنی مثلاً سایز پوشک بازه پنج تا هشت کیلو است و وزن کودک شما هفت و نیم کیلو است) شاید زمان تغییر سایز رسیده باشد. این بازه‌های وزنی بر اساس کودکان با سایز متوسط بدن طراحی شده‌اند اما شکل بدن کودکان با هم متفاوت است. سایزهای مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک مناسب‌تر هستند.

۳- مشاهده قرمزی روی پوست

اگر روی ران کودک خود آثار قرمزی مشاهده کردید، مشخص است که پوشک برای او تنگ شده است. کش دور پا باید کمی کشیده شود اما اگر پوشک خیلی تنگ باشد، به پای کودک می‌چسبد و قرمزی ایجاد می‌کند. این دقیقاً زمانی است که باید سایز پوشک کودک را تغییر دهید.

۴- کمر پوشک را چک کنید

اگر نمی‌توانید نوار چسب‌های دور کمر پوشک را به خوبی به هم برسانید، شاید نشانه این است که باید یک سایز بزرگتر استفاده کنید. پوشک باید به راحتی و بدون صرف فشار بسته شود. همچنین قد پوشک را هم در نظر بگیرید. پوشک سایز مناسب باید کمی پایین‌تر از ناف کودک را پوشش دهد. اگر پایین‌تر از این حد باشد، باید سایز بزرگتر انتخاب کنید.

تعداد پوشک مصرفی نوزادان چقدر است؟

نوزادان در سال اول زندگی خود معمولاً به سرعت رشد می‌کنند، بنابراین زمان کمتری را در پوشک‌های با سایز کوچک‌تر می‌گذرانند ولی کودک شما در سال‌های بعد از یک سالگی تعداد پوشک بچهٔ بیشتری مصرف می‌کند.

به طور میانگین، نوزادان تازه‌متولدشده روزانه می‌توانند بین ۱۰ تا ۱۲ پوشک بچه استفاده کنند؛ یعنی ۳۶۰ پوشک در ماه اول! اما این تعداد تا پایان سال اول اغلب به پنج تا هشت پوشک بچه در روز کاهش می‌یابد. همچنین به خاطر داشته باشید که هرچه سایز پوشک بچه کوچک‌تر باشد، اغلب تعداد پوشک بچهٔ بیشتری در هر بسته پوشک وجود دارد.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *