ghondagh

مزایای قنداق کردن نوزادان

مزایای قندان کردن نوزادان سال هاست که مورد بررسی و گفتگو می‌باشد و در دهه ۱۹۹۰ به صورت یک پدیده پذیرفته شده در جهان غرب متداول گردید.

آیا قنداق کردن برای کودکان کار مناسبی است؟

یک قنداق کودک که به خوبی انجام شود می‌تواند مانند یک محافظ برای کودک عمل نماید، قندان کردن به نوزادان کمک می‌کند تا خواب آرام تری داشته باشند و اگر خوش شانس باشید حتی برای مدت طولانی‌تری در خواب بمانند.

در اکثر فرهنگ های شرقی در طی نسل ها قندان کردن نوزادان مرسوم بوده است. همچنین در کتاب مقدس مسیحیان قرارگرفتن حضرت عیسی مسیح در پارچه قندان پس از تولد ذکر شده است.

مراحل قنداق کردن نوزاد

در اینجا نحوه قنداق کردن نوزاد را نشان دادیم با ما همراه باشید.

مرحله ۱

یک پتو یا پارچه را برای قنداق کردن، به شکل الماس در بیاورید. گوشه بالایی را تقریبا تا مرکز پتو به پایین تا کنید. کودک خود را در بالا قرار دهید، طوری که گردن او بیرون کودک باشد.

مرحله ۲

سپس سمت چپ پتو را بردارید و آن را روی بازوی چپ و سینه او بپیچید. پتو را زیر بازوی راست و پشت او بچسبانید. در این مرحله دست چپ کودک شما پوشیده می شود اما بازوی راست او آزاد خواهد بود.

مرحله ۳

قسمت پایین پتو را روی پاها تا کنید و پشت شانه چپ کودک بچسبانید و بقیه لبه را دور بازوی نوزاد قرار دهید. مطمئن شوید که پتو مانع دهان یا بینی نوزاد نمی شود.

مرحله ۴

دست راست کودک خود را صاف کنید و سمت راست پتو را روی بدن کودک خود بکشید و آن را زیر سمت چپ او قرار دهید

مرحله ۵

با نگه داشتن این تکه (از مرحله قبل) روی سینه کودک، قسمت باقیمانده پتو را باید دور سینه کودک خود بپیچید و دوباره مطمئن شوید که بینی و دهان کودک شما مسدود نشده است.

چند نکته مهم که باید در نظر داشته باشید: قنداق باید محکم باشد، اما نه خیلی سفت. شما باید بتوانید دو تا سه انگشت خود را بین قفسه سینه و پتو قرار دهید و پتو باید دور باسن او شل باشد تا بتواند آزادانه پاهایش را حرکت دهد.

اگر به نظر می‌رسد کودک شما ترجیح می‌دهد دست‌هایش آزاد باشد، خوب است که یک یا هر دو بازو را بیرون از قنداق بگذارید.

فواید قنداق کردن نوزادان چیست؟

۱ -حرکت دست و پای نوزاد موجب ایجاد استرس و ترس ناگهانی در نوزاد میشود که باعث بروز رفلکس استارتل درنوزادمیشود، و تا چهار ماهگی نوزاد ادامه پیدا می کند و خواب راحت را از نوزاد سلب میکند.که میتوان با قنداق کردن نوزاد از بروز این عامل جلوگیری کنیم. پس از فواید قنداق کردن نوزاد می‌توان به آرامشی که به نوزاد دست می‌دهد اشاره کرد.

۲- از دیگر فواید قنداق کردن نوزادان این است که مادر به راحتی او را بغل می گیرد و با اعتماد به نفس بیشتری او را شیر میدهد مخصوصاً دختران جوانی که به تازگی مادر شده اند و تجربه ای در این زمینه ندارند و در بغل کردن نوزاد خود ترس واهمه دارند، و نگرانند که مبادا نوزاد از دست آنها سرخورده و آسیبی به به سرنوزادوارد شود.

۳- یکی دیگر از فواید قنداق کردن نوزاد می‌توان به مهار کردن دست و پای کودک اشاره کرد زیرا حرکات غیر ارادی دست و پای نوزاد موجب صدمه زدن به سر و صورتش می شود(صورت خود را چنگ میزند ).

۴- قنداق کردن نوزاد در فصول سرد سال باعث گرم شدن نوزاد می‌شود و از بروز سرماخوردگی در نوزاد جلوگیری میکند.

۵- از فواید قنداق کردن نوزاد پیشگیری از پرانتزی شدن پاهای نوزادان است زیرا هنگام قنداق کردن، پاهای نوزاد را محکم نگه می دارند که این امر هنگام پوشک کردن اتفاق نمی افتد در نتیجه پای کودک پرانتزی می شود.

۶- از دیگر فواید قنداق کردن نوزاد به پیشگیری از مشکلاتی که در آینده برای نوزاد پیش می آید می توان اشاره کرد اغلب اتفاق می افتد که با پوشک کردن نوزاد به مشکلاتی چون کوچک ماندن آلت تناسلی در پسران و ایجاد کیست یا نازایی در دختران بر می خوریم.وطی تحقیقات به عمل آمده علت آنرا در اختلال خونرسانی اندام های تناسلی دانستند زیرا عمل خون رسانی به دستگاه تناسلی نوزاد از دو نقطه امکان پذیر است.

۱- هر دو کشاله ران

۲- زیر ناف توسط پوشک کردن نوزادان فشار به این نواحی وارد می‌شود و عمل خون رسانی درست انجام نمی شود.در نتیجه رشد دستگاه تناسلی با مواجه می‌شود.

نکات قابل توجه قنداق کردن نوزادان

  • در زمان بی قراری نوزادان از قنداق کردن آن ها بپرهیزید.
  • نوزاد را در نزدیکی خود نخوابانید چرا که ممکن است روانداز شما به روی نوزاد بیفتد و باعث گرمای شدید شود و خطر ابتلا بهSIDS را افزایش دهد.
  • اگر نوزاد شما به سختی در تلاش است که ار قنداق خود بیرون بیاید، از انجام این کار منصرف شوید.
  • از سوزن و سنجاق در بستن قنداق نوزاد استفاده نکنید.
  • حواستان باشد در قنداق را بیش از حد محکم نبندید چرا که باعث آسیب به مفاصل و غضروف های نوزاد می گردد و نوزاد باید در قسمت لگن آزاد باشد.
  • از بستن قنداق نوزاد با پارچه هایی که از جنس پشم گوسفند هستند خودداری کنید. زیرا پوست نوزادان بسیار لطیف می باشد موجب بروز حساسیت های پوستی برای کودک می شوند.
  • اگر نوزاد خود را برای قنداق کردن به فرد دیگری می سپارید، اطمینان حاصل کنید که نحوه انجام این کار به خوبی می داند.
  • در طول زمان بیداری نوزاد از قنداق کردن او پرهیز کنید و بگذارید او تحرک طبیعی خود را داشته باشد.
  • پارچه مورد نظر برای قنداق نوزاد باید جنس لطیفی داشته باشد. همچنین به تمیزی آن باید اهمیت داد.

آیا قنداق کردن نوزادان نارس مناسب است؟

قنداق برای نوزادان نارس درست به اندازه نوزادان کامل تسکین دهنده و آرام بخش است. اما در نظر داشته باشید که لازم است برای نوزدان نارس، دستهای نوزاد را به جای گذاشتن در پهلوها  باید روی سینه مقابل نوزاد قرار دهید، که این حالت می تواند برای برخی از نوزدان بسیار راحت تر باشد.

به احتمال زیاد در کمترین زمان ممکن به یک مادر حرفه ای در زمینه قندان کردن کودک تبدیل خواهید شد. اما اگربه درست بودن کار خود مطمئن نیستید، روش درست قندان کردن را از متخصص اطفال فرزند خود بپرسید.

آیا استفاده از قنداق ایمن است؟

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) بیان می‌دارد که قنداق می‌تواند باعث خواب آرام تری برای نوزاد گردد به شرطی که به درستی و مطابق با دستورالعمل های صحیح انجام شود.

پتوهای قندانی که بیش از حد گشاد هستند ممکن است در حالت خواب  صورت کودک را بپوشانند و احتمال خفگی را درنوزاد افزایش دهد. همچنین قنداق‌های گشاد در صورت تماس با صورت کودک می‌تواند باعث بیدار شدن کودک گردد و خواب او را آشفته نماید.

پتوهای قنداق مخصوصاً لازم است در اطراف باسن خیلی محکم نباشند. قنداق های محکم پاهای نوزاد را وادار می‌کند تا به صورت غیر طبیعی مستقیم و صاف قرار گیرد که می‌تواند به باسن، مفاصل و غضروف‌های او آسیب برساند.

برای رشد طبیعی لگن، قسمت پایین قنداق باید به اندازه کافی شل باشد تا پاهای کودک شما خم شده و راحت و طبیعی قرار گیرد. یکی از بهترین مزایای خواب آرام برای کودک این است که مادر کودک نیز می‌تواند در این فرصت های بدست آمده بخوابد و انرژی خود را تمدید نماید.

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *